Veelgestelde vragen

FAQ

Vraag & antwoord

Loonadministratie is een lastig vak met veel ingewikkelde wet- en regelgeving. Daarom is het heel logisch dat je daar vragen over hebt. De experts van Loondesk geven antwoord op de meest gestelde vragen.

Een preventiemedewerker is een essentiële schakel in het waarborgen van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden binnen een organisatie. Deze medewerker speelt een proactieve rol bij het voorkomen van arbeidsrisico’s en het bevorderen van het welzijn van collega’s.


Lees meer

Arbeidsvoorwaarden omvatten de afspraken, rechten en plichten die de basis vormen van de arbeidsrelatie. In essentie zijn het de condities waaronder arbeid wordt verricht, verder gaand dan het simpele ‘wat is het salaris?’


Lees meer

Een preventief ziekteverzuimbeleid is een strategie die is ontworpen om ziekteverzuim binnen een organisatie te minimaliseren door proactief in te spelen op potentiële oorzaken van afwezigheid. In plaats van alleen te reageren wanneer medewerkers ziek worden, richt een preventief ziekteverzuimbeleid zich op het voorkomen van gezondheidsproblemen en het creëren van een gezonde werkomgeving.


Lees meer

De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is in 2023 € 0,21. Volgend jaar mag je twee cent meer geven. Wil je jouw medewerker een hogere reiskostenvergoeding geven? Dat mag. Dit wordt wel gezien als loon, wat inhoudt dat over de rest van het bedrag belasting wordt betaald.


Lees meer

Medewerkers hebben recht op een reiskostenvergoeding als daar afspraken over zijn gemaakt in het cao of de arbeidsovereenkomst. Mocht hier niks over vastliggen, ben je als werkgever niet verplicht een reiskostenvergoeding te betalen.


Lees meer

In het personeelshandboek staan alle afspraken, regels en richtlijnen die bij jouw bedrijf gelden. Denk aan werktijden, wat voor werkzaamheden er zijn, hoeveel vrije dagen medewerkers krijgen, wat voor opleidingsmogelijkheden er zijn, hoe het zit met overuren en nog veel meer.


Lees meer

Als je de loonadministratie goed bijhoudt, kun je zelf een loonstrook maken. Het is dan vooral een kwestie van alles op een rij zetten. Maar het zit ‘m vooral in dat eerste. Alle gegevens goed bijhouden en verwerken. Dat kan best ingewikkeld en tijdrovend zijn. En fouten in de loonadministratie zijn niet alleen vervelend, ze kunnen zelfs nogal kostbaar zijn. Gelukkig regelt Loondesk het graag voor je.


Lees meer

Het simpele en korte antwoord is: nee. Er is geen wet die voorschrijft dat je dit moet doen. In sommige cao’s staat wel beschreven dat je samen jaarlijks om tafel moet. Dan kun je de functionerings- en/of beoordelingsgesprekken wel als verplicht zien.


Lees meer

Tertiaire arbeidsvoorwaarden hebben te maken met goed werkgeverschap of werkgeluk. Het zijn voorwaarden die ervoor zorgen dat iemand het fijn heeft op z’n werk. Het is bijvoorbeeld een pantry of keuken met koffie en thee, het jaarlijkse bedrijfsuitje of het kerstpakket.


Lees meer

Zelf de salarisadministratie doen lijkt in eerste instantie goedkoper, als je alleen naar de directe kosten kijkt. Er zijn ook verborgen kosten. Kosten die zich niet direct uitdrukken in geld, maar in de extra tijd die dit jou kost. Tijd die je liever besteed aan jouw vak, wat uiteindelijk geld oplevert. De uren die je uitbesteed aan een externe salarisadministrateur, kun je dan zelf efficiënt in zetten. De kans is ook een stuk kleiner dat er fouten worden gemaakt. Zelf doen vereist daarnaast actuele vakkennis. Denk aan het maken van bruto- en nettoloonberekeningen, jaaropgaven en een aangifte loonheffingen. Niet te vergeten… De fiscale en sociale wet- en regelgeving die steeds veranderen. Als je hier fouten in maakt kan dat forse boetes opleveren.


Lees meer

Wij werken al jaren voor diverse MKB-ondernemers. Van horeca, tot supermarkten én dus ook de bouw doen wij de loonadministratie. Dankzij onze bak aan ervaring is geen vraagstuk ons onbekend. Dit is namelijk een hele grote en ingewikkelde branche op het gebied van salarisadministratie. Denk hierbij aan alle strenge regelingen die zijn vastgelegd in de CAO. Een specialisme van team Loondesk.


Lees meer

Het verzamelen en bijhouden van alle documenten die te maken hebben met jouw personeel. Denk hierbij aan de loonstaat, loonstroken en jaaroverzichten verzamelen. Bruto- en nettoloonberekeningen, jaaropgaven en een aangifte loonheffingen. Veel en complex werk dus met telkens veranderende wet- en regelgeving. Je hebt niet alleen te maken met fiscale en sociale wetgeving, maar in veel gevallen ook met CAO’s.


Lees meer

Loondesk biedt net als andere kantoren een vaste prijs per loonstrook. Loondesk hanteert een scherp tarief per loonstrook op basis van staffel. Hoe meer werknemers je in dienst hebt, hoe meer loonstroken, des te lager de kosten voor loonadministratie per werknemer.


Lees meer

Als DGA loonadministratie gaan doen is een flinke klus. Een complex en lastig vak met veel zaken waar je rekening mee dient te houden. Daarom bestaan er experts in DGA loonadministratie loonverwerking waar je deze zaken aan uit kan besteden. Want als je hier fouten in maakt kan dat forse boetes opleveren. Daarnaast hou jij uiteindelijk meer tijd over om te besteden aan jouw eigen werk.


Lees meer

De gemiddelde kosten voor de loonadministratie variëren van 5 tot 12,50 euro per loonstrook. Die verschillen in prijzen voor salarisadministratie komen door de aanvullende dienstverlening die wordt geleverd. Loondesk biedt net als andere kantoren een vaste prijs per loonstrook. Loondesk hanteert een scherp tarief per loonstrook op basis van staffel. Hoe meer werknemers je in dienst hebt, hoe meer loonstroken, des te lager de kosten voor loonadministratie per werknemer.


Lees meer

In Nederland bestaan specifieke regels over de bewaarplicht van de loonadministratie. Het is dan wel van belang dat je weet hoe lang je die loonadministratie moet bewaren. Iedere ondernemer in Nederland heeft een bewaarplicht van 7 jaar voor de loonadministratie. Ook wel de fiscale bewaarplicht loonadministratie genoemd.


Lees meer

Als je ervoor kiest om jouw loonadministratie uit te besteden, dan kun je dit ook doen bij een zzp’er. Ten opzichte van de zzp salarisadministrateur is een organisatie met meerdere teamleden wellicht aantrekkelijker. Omdat je hierbij alle kennis verzameld hebt. Daarnaast bij het uitvallen van de zzp’er, moet je direct op zoek naar een nieuwe. Bij een organisatie met een team is dit risico voor jou als klant een stuk kleiner. Omdat er hierbij meerdere teamleden zijn waar je op terug kunt vallen. Het grootste verschil tussen een ZZP salarisadministrateur en een bedrijf als Loondesk is wellicht de prijs.


Lees meer

Reviews

Dit zeggen onze klanten

Als specialisten in salarisadministratie en contractverwerking zijn wij werkzaam voor grote en kleine ondernemers door heel Nederland. Van MKB tot grote horeca en retailformules ervaren nu de voordelen van de salarisadministratie bij ons. Maar niet alleen ondernemers kiezen voor het uitbesteden van hun salarisadministratie aan Loondesk. Steeds meer administratiekantoren kiezen voor onze online salarisadministratie. Vanwege een simpel goed werkend systeem met vakkundige mensen.

“Loonadministratie deden we er altijd als een dienstverlening ‘bij’. Toen Loondesk in beeld kwam ontdekten we dat er veel zorgen bij ons weggenomen konden worden, waarbij de continuïteit erg gewaarborgd wordt.”

Joyce Kleijngeld Eigenaresse, Administratiekantoor Kleijngeld

“Met alle verschillende systemen zagen we door de bomen het bos niet meer. Overal moesten we steeds gegevens invoeren en aanpassen. Een heel tijdrovend en energievretend klusje. Bij Loondesk konden we alles in één systeem samenbrengen. Een stuk efficiënter en overzichtelijker! Daarnaast zijn zij echt onze rechterhand bij (vooral) het financiële stukje van de personeelsadministratie. Ook bij vragen over contracten en dergelijke weten zij ons altijd te helpen. Een fijne partner om mee samen te werken.”

Gijs Verstappen Eigenaar, Tobrass
Wij scoren gemiddeld een 8,6 op basis van 7 reviews
Wij scoren gemiddeld een 8,6 op basis van 7 reviews